^
Joensuusta pääsee nykyisin henkilöjunilla kolmeen suuntaan, etelään (Kouvolaan ja Helsinkiin sekä vanhastaan Karjalaan), pohjoiseen (Nurmekseen) ja länteen (Pieksämäelle). Myös Ilomantsiin voi onnistua matkaamaan museojunalla, mutta säännöllinen henkilöliikenne idän suuntaan loppui jo vuonna 1969, vaikka rata valmistui koko pituudeltaan vasta 1967.

Joensuu-Kontiomäki
Henkilöliikennettä vain Joensuusta Nurmekseen. Juna pysähtyy vain Enossa, Uimaharjussa, Vuonislahdessa, Lieksassa, Kylänlahdessa, Höjäkässä ja Kohtavaarassa.
Joensuu
Kontiolahti
Eno
Uimaharju
Ukkola
Kelvä
Vuonislahti
Lieksa
Kylänlahti
Viekki
Höljäkkä
Kohtavaara
Nurmes
Porokylä
Valtimo
Maanselkä
Juurikkalahti
Vuokatti
Kontiomäki

Pieksämäki-Joensuu

Pieksämäki
Varkaus
Heinävesi
Vihtari
Viinijärvi
Joensuu

Lisäksi rataosalla on parikymmentä asemaa, jotka on lakkautettu. Näistä asemarakennuksia on säilynyt ainakin seuraavilla: Nikkarila, Siikamäki, Huutokoski, Kolma, [Varkaus], Könönpelto. Rauhamäki, Kangaslampi, Syrjä, Koivumäki, Kerma, Sappu, Sarvikumpu, Juojärvi, Ristinpohja ja Liperi, Varkaudesta Viinijärvelle (nämä poislukien) tyyliltään 1930-luvun tyyppirakennuksia, vrt. Heinävesi ja Vihtari.

Vanha Karjalan rata kulki Viipurin ja Sortavalan kautta Joensuuhun. Suomen menetettyä Karjalan radasta jäi rajojen sisään vain osuus Niiralasta Joensuuhun. Vuonna 1966 valmistunut uusi Karjalan rata Parikkalasta Joensuuhun yhtyi vanhaan rataan Tohmajärven Onkamossa. Rataosan asemarakennuksista ovat säilyneet seuraavat: Niittylahti, Hammaslahti, Tikkala, Tohmajärvi, Uusi-Värtsilä, Kaurila (siirretty Helsinkiin) ja Niirala. Onkamon asemakin lienee säilynyt siirrettynä.